Controle onder de motorkap

Wat moet je kunnen uitleggen aan de examinator?

Je moet weten wat je moet doen als bepaalde dashboardlampjes aangaan en los daarvan moet je regelmatig de vloeistof niveau’s controleren.

Over welke vloeistoffen gaat het:

Tijdens je examen zal de CBR examinator vragen stellen over de auto.

Dit kunnen vragen zijn over onder andere, de autobanden, vloeistoffen onder de motorkap, verlichting, ruitenwissers, knopjes van de verwarming, dashboard verlichting, etc. Dus bereid je goed voor! In deze les leer je voornamelijk de voertuig controle van de vloeistoffen onder de motorkap, zoals koelvloeistof, ruitenwisservloeistof, motorolie en remvloeistof. Heb je nog vragen of is er nog iets niet duidelijk over dit lesonderdeel stuur mij dan een e-mail zodat ik jou zo snel mogelijk verder kan helpen: info@rijleshulp.nl

Motorolie peilen.

Waarom je regelmatig olie moet peilen

Olie heeft in je motor meerdere functies. Het is niet alleen een smeermiddel voor de draaiende delen, maar ook een koel- en zelfs een reinigingsmiddel. Daarom geldt er ook een verversingstermijn voor zowel de motorolie als het bijbehorende filter. Elke motor zal een deel van zijn olie ‘verbruiken’; de een iets meer dan de ander.

Buitensporig olieverbruik kan wijzen op lekkages of slijtage. Olie wordt op zijn plaats gehouden door allerlei (voornamelijk rubberen) pakkingen; die kunnen na lange tijd gaan ‘zweten’ of lekken.

Zo controleer je je oliepeil:

  • Peil de olie bij voorkeur als de motor koud is. Laat de motor minimaal 10 minuten afkoelen, mocht je toch onderweg zijn.
  • Zorg dat de auto (zo veel mogelijk) waterpas staat. Zo krijg je een betrouwbare meting.
  • Veeg de peilstok voor het peilen eerst goed schoon, stop hem terug en haal hem er dan weer uit om hem af te lezen.
  • Idealiter staat het olieniveau tussen de twee indicatoren voor het minimale en maximale peil.
  • Het verschil tussen het minimum- en maximumniveau is meestal een liter. Staat het peil precies op de min, dan moet er dus een halve liter bij.
  • Vul zeker niet meer olie bij dan het maximumniveau, want te veel olie kan ook schadelijk zijn voor de motor. De olieafdichtingen komen dan onder te veel druk te staan, waardoor ze kunnen gaan lekken.
  • In het instructieboekje van je auto staat welke olie je nodig hebt.
  • Mors geen olie op de motor of de koelslangen. Gebruik liever een trechtertje.
  • Controleer het waarschuwingslampje van de oliedruk door het contact aan te zetten zonder te starten: het lampje moet nu gaan branden. Na het starten moet het ook weer uit gaan. Wacht nooit met oliepeilen tot het lampje gaat branden; dan kan het al te laat zijn.
  • Controleer het oliepeil zeker eens per maand, tegelijk met bijvoorbeeld het peil van de koelvloeistof.

Moet je meer dan één liter op duizend kilometer bijvullen, dan is er waarschijnlijk iets niet in orde.

Tip van de Wegenwacht

Neem altijd een liter reserveolie mee. Het is belangrijk dat dit exact dezelfde olie is als het type dat al in de motor zit. Let daarbij niet alleen op de dikte (aangegeven door een getal, bijvoorbeeld ‘5W30’), maar ook op de API-specificatie op de fles (zoals ‘SJ’ in het geval van moderne benzinemotoren). Kunt u de olie niet vinden die het instructieboekje voorschrijft? Koop dan het beste alternatief dat voorhanden is. ‘Niet helemaal de juiste olie’ is nog altijd beter dan helemaal géén olie. Probeer bij de eerstvolgende gelegenheid dan wel bij te vullen met de voorgeschreven olie!

Koelvloeistof.

heeft uw auto dat echt nodig?

Wat is Koelvloeistof en waarom zou ik het in mijn auto moeten gebruiken?

Koelvloeistof is essentieel voor de goede werking van uw voertuig. Het helpt om de motortemperatuur constant te houden en voorkomt oververhitting.

De motor van uw auto genereert veel warmte die, indien deze niet wordt gecontroleerd, ernstige schade kan veroorzaken. Daarom is Koelvloeistof van vitaal belang voor het onderhoud van uw auto. Wanneer het wordt gemengd met water en aan uw koelsysteem wordt toegevoegd, helpt Koelvloeistof de motortemperatuur te reguleren en beschermt en smeert de verschillende metalen onderdelen in het koelsysteem van uw motor.

Wat is Koelvloeistof en waarom is het zo belangrijk voor een auto?

Koelvloeistof is een gekleurde vloeistof die u (samen met water) in uw koelsysteem doet om de motortemperatuur te helpen regelen. Het belangrijkste ingrediënt is ethyleenglycol, dat het vriespunt van water verlaagt en het kookpunt verhoogt. Dit helpt te voorkomen dat het water in uw radiator bevriest, kookt of verdampt.

Naast brandstof en olie is Koelvloeistof essentieel voor een goed functionerende motor. Zonder dat zou de verbrandingswarmte de motor snel oververhitten, of zelfs volledig doen vastlopen. Koelvloeistof smeert ook de onderdelen van het koelsysteem die in contact komen met water en voorkomt corrosie van metalen onderdelen.

Zijn Koelvloeistof en antivries hetzelfde?

De termen “Koelvloeistof” en “antivries” worden vaak door elkaar gebruikt, maar dat is niet echt correct. Koelvloeistof is een vloeistof die wordt gebruikt om de temperatuur van de motor te verlagen, terwijl antivries de vloeistof is die aan de koelvloeistof wordt toegevoegd om te voorkomen dat de koelvloeistof bevriest.

Water alleen volstaat niet om een motor te koelen. De hitte van de verbranding zal er uiteindelijk toe leiden dat er oververhitting ontstaat. In de zomer kan water verdampen en in de winter kan het bevriezen, waardoor het nutteloos wordt. De meeste autofabrikanten raden een 50/50-mengsel van water en Koelvloeistof in uw koelsysteem aan.

Waarom moet Koelvloeistof worden vervangen?

Zoals alle vloeistoffen in uw auto, verliest Koelvloeistof na verloop van tijd haar eigenschappen en neemt de zuurtegraad ervan toe. Dit veroorzaakt corrosie, wat de radiator en andere belangrijke onderdelen van het koelsysteem zoals de waterpomp, slangen, thermostaat en de radiatordop kan beschadigen.

Ook kunnen roest, vuil en andere schadelijke deeltjes zich ophopen in uw radiator. Dergelijke verontreinigingen beperken het vermogen van Koelvloeistof om de motortemperatuur te regelen. Dit kan leiden tot oververhitting van de motor, een gebarsten motorblok of zelfs het vastlopen van de zuiger in de cilinder.

Hoe vaak moet Koelvloeistof worden vervangen en hoe doe ik dat?

Raadpleeg altijd eerst uw gebruikershandleiding. Meestal moet u uw Koelvloeistof om de 48.000 km (30.000 mijl) of om de drie jaar vervangen, afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt.

Laat voor u Koelvloeistof gaat vervangen uw radiator en motor minstens een uur afkoelen. Open de motorkap en inspecteer de radiator en slangen op scheuren of lekken. Beschadigde onderdelen moeten worden vervangen of gerepareerd. Verwijder de radiatordop. Draai de aftapplug van de radiator open en tap de koelvloeistof af. Draai de plug weer vast, vul de radiator bij met gedestilleerd water en laat de motor 10 minuten draaien. Laat de motor weer afkoelen en tap de vloeistof weer af. Vul de radiator bij met radiatorspoelmiddel, en vul aan met meer gedestilleerd water. Herhaal dit proces totdat de vloeistof helder is bij het aftappen. Vul tot slot de radiator met een 50/50 mengsel van Koelvloeistof en gedestilleerd water en sluit de radiatordop.

Remvloeistof controleren.

Waarom je regelmatig je remvloeistof moet peilen

Remvloeistof is een vloeistof die voor de druk zorgt waar de remmen mee ‘bediend’ worden. Het is belangrijk dit goed op orde te hebben want zonder remvloeistof kunt u niet remmen. De remvloeistof mag niet zomaar worden bijgevuld wanneer deze beneden het minimale niveau zit. Dit kan namelijk betekenen dat uw remmen niet meer optimaal werken en dus is het van groot belang dat de oorzaak wordt achterhaald. Met deze zelfcheck kunt u makkelijk zelf controleren van het niveau van de remvloeistof is.

De functie van remvloeistof

Wanneer u het rempedaal van uw auto intrapt, worden de remblokken aan weerszijden tegen de remschijf aangedrukt. De wrijving die vervolgens ontstaat tussen de remblokken en de remschijf veroorzaakt ‘wrijvingswarmte’. Deze temperatuur kan erg hoog oplopen, tot wel enkele honderden graden! Wanneer de remmen vaak worden gebruikt, wordt deze hitte doorgegeven aan het hydraulisch circuit. Ook kan de remvloeistof warm worden. Remvloeistof is bovendien hygroscopisch. Dit betekent dat deze vocht uit de lucht opneemt, dat ervoor zorgt dat het kookpunt wordt verlaagd. Bij meermaals remmen kan de remvloeistof dan gaan koken, waarbij dampbellen ontstaan. Hierdoor kan er minder druk worden opgebouwd en remt de auto minder goed.

Controleer zelf het niveau van de remvloeistof!

U kunt eenvoudig zelf het niveau van de remvloeistof in uw auto controleren. Dit doet u door naar het remvloeistofreservoir te kijken. In de motorruimte zit een reservoir met daarin de remvloeistof. Als u die fotoreeks volgt die hieronder staat afgebeeld, weet u binnen een paar minuten of de remvloeistof niet onder het minimale niveau zit.

Is het niveau van de remvloeistof in uw auto te laag? Dan is het verstandig om een grote onderhoudsinspectie te laten uitvoeren. Tijdens deze inspectiebeurt wordt uw auto op 78 punten gecontroleerd. Inclusief de remvloeistof en eventuele lekkages.

Ruitensproeiervloeistof controleren.

Waar moet je op letten?

Zijn je autoruiten vuil en is je ruitensproeiervloeistof op, dan kun je niet veilig deelnemen aan het verkeer. Gelukkig is bijvullen heel eenvoudig.

Waarom ruitensproeiervloeistof controleren?

Je ziet weinig door de voorruit (door bijvoorbeeld vogel poep of opspattende modder op je voor- of achterruit) en wil jouw ruitensproeier activeren. Daarbij gaan de ruitenwissers automatisch aan, maar zonder vloeistof trekken de ruitenwissers lelijke strepen. Voor je het weet, zie je niks meer. Voorkom zo’n situatie door geregeld het niveau van je ruitensproeiervloeistof te controleren.

Er bestaan twee soorten ruitensproeiervloeistof: een zomer- en een winterversie.

  1. De eerste is vaak roze of geel van kleur (zomer)
  2. De tweede is blauw (winter). De winterversie bevat antivries en is daardoor bestand tegen lagere temperaturen.

Zelf je ruitensproeiervloeistof bijvullen? Dat kan in 4 eenvoudige stappen:

Stap 1

Ontgrendel de motorkap. Weet je niet waar de hendel zit, zoek dit dan op in het instructieboekje van de auto. Bekijk dan ook meteen waar het reservoir van de ruitensproeiervloeistof zit.

Stap 2

Open de windhaak. Open vervolgens de motorkap en zet deze op de standaard.

Stap 3

Open de dop van het ruitensproeiervloeistofreservoir. Vaak herken je dat reservoir aan een plaatje van een raam met straaltjes water.

Stap 4

Vul het reservoir met ruitensproeiervloeistof, totdat deze vol is. Vergeet niet na afloop de dop van het reservoir ook weer te sluiten.

TIP: zorg dat je altijd een reservefles met ruitensproeiervloeistof bij je hebt.

Koelvloeistof.

heeft uw auto dat echt nodig?

Wat is Koelvloeistof en waarom zou ik het in mijn auto moeten gebruiken?

Koelvloeistof is essentieel voor de goede werking van uw voertuig. Het helpt om de motortemperatuur constant te houden en voorkomt oververhitting.

De motor van uw auto genereert veel warmte die, indien deze niet wordt gecontroleerd, ernstige schade kan veroorzaken. Daarom is Koelvloeistof van vitaal belang voor het onderhoud van uw auto. Wanneer het wordt gemengd met water en aan uw koelsysteem wordt toegevoegd, helpt Koelvloeistof de motortemperatuur te reguleren en beschermt en smeert de verschillende metalen onderdelen in het koelsysteem van uw motor.

Wat is Koelvloeistof en waarom is het zo belangrijk voor een auto?

Koelvloeistof is een gekleurde vloeistof die u (samen met water) in uw koelsysteem doet om de motortemperatuur te helpen regelen. Het belangrijkste ingrediënt is ethyleenglycol, dat het vriespunt van water verlaagt en het kookpunt verhoogt. Dit helpt te voorkomen dat het water in uw radiator bevriest, kookt of verdampt.

Naast brandstof en olie is Koelvloeistof essentieel voor een goed functionerende motor. Zonder dat zou de verbrandingswarmte de motor snel oververhitten, of zelfs volledig doen vastlopen. Koelvloeistof smeert ook de onderdelen van het koelsysteem die in contact komen met water en voorkomt corrosie van metalen onderdelen.

Zijn Koelvloeistof en antivries hetzelfde?

De termen “Koelvloeistof” en “antivries” worden vaak door elkaar gebruikt, maar dat is niet echt correct. Koelvloeistof is een vloeistof die wordt gebruikt om de temperatuur van de motor te verlagen, terwijl antivries de vloeistof is die aan de koelvloeistof wordt toegevoegd om te voorkomen dat de koelvloeistof bevriest.

Water alleen volstaat niet om een motor te koelen. De hitte van de verbranding zal er uiteindelijk toe leiden dat er oververhitting ontstaat. In de zomer kan water verdampen en in de winter kan het bevriezen, waardoor het nutteloos wordt. De meeste autofabrikanten raden een 50/50-mengsel van water en Koelvloeistof in uw koelsysteem aan.

Waarom moet Koelvloeistof worden vervangen?

Zoals alle vloeistoffen in uw auto, verliest Koelvloeistof na verloop van tijd haar eigenschappen en neemt de zuurtegraad ervan toe. Dit veroorzaakt corrosie, wat de radiator en andere belangrijke onderdelen van het koelsysteem zoals de waterpomp, slangen, thermostaat en de radiatordop kan beschadigen.

Ook kunnen roest, vuil en andere schadelijke deeltjes zich ophopen in uw radiator. Dergelijke verontreinigingen beperken het vermogen van Koelvloeistof om de motortemperatuur te regelen. Dit kan leiden tot oververhitting van de motor, een gebarsten motorblok of zelfs het vastlopen van de zuiger in de cilinder.

Hoe vaak moet Koelvloeistof worden vervangen en hoe doe ik dat?

Raadpleeg altijd eerst uw gebruikershandleiding. Meestal moet u uw Koelvloeistof om de 48.000 km (30.000 mijl) of om de drie jaar vervangen, afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt.

Laat voor u Koelvloeistof gaat vervangen uw radiator en motor minstens een uur afkoelen. Open de motorkap en inspecteer de radiator en slangen op scheuren of lekken. Beschadigde onderdelen moeten worden vervangen of gerepareerd. Verwijder de radiatordop. Draai de aftapplug van de radiator open en tap de koelvloeistof af. Draai de plug weer vast, vul de radiator bij met gedestilleerd water en laat de motor 10 minuten draaien. Laat de motor weer afkoelen en tap de vloeistof weer af. Vul de radiator bij met radiatorspoelmiddel, en vul aan met meer gedestilleerd water. Herhaal dit proces totdat de vloeistof helder is bij het aftappen. Vul tot slot de radiator met een 50/50 mengsel van Koelvloeistof en gedestilleerd water en sluit de radiatordop.